Sociale media voor het MKB (1)

Hoe kunnen sociale media het MKB meer omzet bezorgen?

Het is nog volop zomer en veel klanten zijn op vakantie. Alle tijd dus om na te denken hoe sociale media jouw business aan meer omzet kunnen helpen.  In deze blog geef ik op beginnersniveau uitleg en tips hoe je dit kunt aanpakken. Op volgende afleveringen kun je je gratis abonneren. So here we go…

Bereik en spreek meer klanten via sociale media

Stel, je hebt een winkel met leuke hebbedingetjes in een historische binnenstad. Je klanten zijn vooral funshoppers die door je straatje komen en mensen die je winkel in het voorbijgaan weleens gezien hebben. Of je vaste klanten natuurlijk. Door een aantrekkelijke etalage en promotieacties lok je ze nu naar je toe. Maar als je daar sociale media zoals Facebook aan toevoegt, kun je veel meer mensen bereiken. Via die media ben je in staat dagelijks veel meer (potentiële) klanten te spreken. Zo ontdek je hun wensen en mening en kun je daarop inspelen, zowel in je fysieke winkel als in je webshop!  Het resultaat is meer omzet. Ik geef je eerst wat algemene uitleg.

Wat zijn sociale media?

  • Media die gebruik maken van internet: o.a. Facebook, Twitter en Blogger. Mensen kunnen lid worden van subgroepen en zich abonneren op pagina’s van bedrijven en clubs.
  • Met marketing via sociale media kun je wereldwijd klanten bereiken.
  • Via sociale media is het eenvoudig om met veel klanten relaties op te bouwen én te onderhouden. Ook als het rustigsocialmedia is in je fysieke winkel kun je je tijd dus prima gebruiken om klantencontacten te onderhouden via internet!

Waarvoor kun je sociale media gebruiken?

  • Via sociale media leer je meer klanten beter kennen en weet je wat hen bezighoudt. Bekijk vanachter je computer wat ze belangrijk vinden, wat ze graag zouden willen en speel daarop in met je aanbod.
  • Op sociale media kunnen klanten heel makkelijk jouw winkel of je spullen aanbevelen bij andere bezoekers en hun eigen contacten.
  • Hoe aantrekkelijker en makkelijker jij het voor ze maakt, hoe groter de kans dat je klanten je gaan helpen om meer omzet te bereiken.

Wat heb je eraan als MKB’er?

  • Verzamel waardevolle informatie over je klanten en hun ervaringen met jouw producten.
  • Ontdek wat ze belangrijk vinden en waar ze op zitten te wachten.
  • Besef wat je te doen staat: zorg dat ze het bij jou kunnen vinden.
  • Heb je een heel specifiek product? Via internet vind je eenvoudig voldoende klanten. Sociale media bieden extra communicatiekanalen om bezoekers naar je webshop te trekken.
  • Een groter bereik betekent meer mogelijke klanten en een grotere kans op een hogere omzet!

Let op! Ga niet dagelijks commercieel adverteren met een kortingsactie of iets dergelijks. Zo raak je snel je publiek kwijt. Verleen vooral service en informatie en doe dat op een persoonlijke manier. Geef mensen het gevoel deel uit te maken van de fanclub. Probeer wel om je publiek te laten meedenken en reageren!

Volgende afleveringen

In volgende afleveringen geef ik je meer informatie per medium. Ondertussen ga jij natuurlijk uitgebreid rondsurfen om te kijken wat er op internet in jouw branche gebeurt. Bedenk wat je daarvan vindt en wat jij ermee zou kunnen.

Is deze uitleg nuttig voor jou? Laat je gegevens achter op mijn website, dan zorg ik dat je de volgende afleveringen gratis in je mailbox krijgt. Reacties welkom natuurlijk. En succes! Mirjam

This entry was posted in Actueel & Blogs, Uncategorized. Bookmark the permalink.