Sociale media voor het MKB (2)

In de eerste aflevering heb ik kort uitgelegd wat sociale media zijn en waarom ze ook voor het MKB erg nuttig kunnen zijn. In deze tweede aflevering noem ik zes manieren waarop je zelf actief kunt zijn op bijvoorbeeld Facebook. Waarom zou je ook alweer? Leer je doelgroepen beter kennen, vergroot je naamsbekendheid en laat je omzet groeien. Aan de slag!!

1. Luister naar het gesprek

Kijk eerst rond op sites, blogs en andere sociale kanalen. Wat gebeurt er allemaal en wat vind je daarvan? Je krijgt een indruk van wat mensen echt interessant vinden. Als je je beperkt tot je eigen branche loopt het niet uit de hand. Een beetje vaag rondsurfen is verslavend en zeer tijdrovend!

2. Reageer op je publiek

Hoe meer je reageert, hoe beter je informatie kunt verzamelen. Maar hoe ga je dat allemaal bijhouden? Je hebt maar een klein bedrijf en je tijd is beperkt! Wees daar eerlijk in, je bent ook maar een mens en daar heeft men begrip voor! Leg het uit en geef aan wanneer je kunt reageren of wanneer je weer iets nieuws kunt aanbieden. Je schrijft en reageert als een persoon. Zorg dat je voor de meest voorkomende vragen een aantal standaardreacties hebt. Dat bespaart je veel tijd en voorkomt foutjes.

3. Maak zelf iets waar je publiek wat aan heeft

Als je eenmaal weet wat klanten online zeggen en doen, kun je beginnen zelf content te maken: inhoud dus. Plaats berichten, foto’s, organiseer acties, geef informatie, doe een aanbieding, etc. Zet de etalage eerst lekker vol vóórdat je reclame gaat maken voor je Facebookpagina. Als ze eenmaal komen kijken, moeten ze meteen een goed beeld krijgen van wat jij te bieden hebt. Het besluit om je voortaan te volgen of te liken is dan snel gemaakt!

4. Maak van je grootste fans ware helden

Zoals je vast wel gemerkt hebt, is het meestal slimmer te investeren in bestaande klanten dan in nieuwe. Met relatief weinig moeite kun je trouwe klanten stimuleren om je aan te bevelen, een goed woordje voor je te doen, meningen om te buigen of slechte beoordelingen wat te verzachten. Beloon ze voor hun werk! Stuur ze bijvoorbeeld interessante informatie en vooraankondigingen over uitverkopen en kortingen.

5. Vraag je fans om over je te kletsen

Steeds meer mensen zitten op sociale media. Het wordt ze ook steeds makkelijker gemaakt om hun mening te geven over een onderwerp of een bedrijf. Die mening bereikt duizenden andere mensen tegelijk! Elke klant kan voor een nieuwe aankoop zorgen, meebouwen aan je image en klantentrouw laten zien door erover te twitteren, aan te bevelen, je te volgen, te liken etc.  Als je het goed organiseert kunnen zij je dus fantastisch helpen om je business te promoten!

6. Let op! Wassen, spoelen en nog een keer…

Sociale media bijhouden gaat altijd door! Je moet blijven kijken wat er gezegd wordt en erop reageren, bijsturen, steeds iets nieuws bedenken, aanbiedingen verzinnen, etc. Net zoals in een gewoon bedrijf! Door goed te plannen houd je overzicht en variatie en blijven je klanten in jou geïnteresseerd. Gebruik je social media als een klantenpanel en klantenservice. Het is de moeite meer dan waard!

De volgende aflevering zal gaan over bloggen en waar dat goed voor is.

Is deze uitleg nuttig voor jou? Stuur me een mailtje, dan zorg ik dat je de volgende afleveringen gratis in je mailbox krijgt. Reacties welkom natuurlijk. En succes!

Mirjam

This entry was posted in Actueel & Blogs, Uncategorized. Bookmark the permalink.